Google consent-vereisten in 2023-2024: Google Certified CMP
Toestemming in de vorm van “user consent” (of “cookie consent”) is een vereiste volgens vrijwel alle privacywetgeving. Dit geldt ook voor adverteerders die niet direct, maar via het netwerk van Google adverteren op websites van anderen (denk aan Google AdSense). Om het risico op overtreding te verkleinen stelt Google steeds strengere eisen aan zowel adverteerder als website-eigenaar (uitgever).
Met het oog op het voldoen aan privacy- en cookiewetgeving, heeft Google begin dit jaar al nieuwe richtlijnen opgesteld. Veel website-eigenaren hebben echter moeite om de vereisten die daaruit voortvloeien volledig toe te passen. Consent Management Platforms, of CMP’s, spelen daarom een steeds belangrijkere rol bij het volledig naleven van de wetgeving.
Wat wil Google bereiken met zijn consent policy?
Google heeft, als grootste online advertentieplatform, in 2020 al het “Transparency and Consent Framework” (TCF) van het IAB geïntegreerd. Dit was tevens het eerste initiatief van Google om expliciete toestemming van gebruikers te verkrijgen voor de verzameling en analyse van data.
De updates die dit jaar al doorgevoerd worden en vanaf volgend jaar verplichtingen met zich meebrengen, hebben impact op producten als Google AdSense, Ad Manager en AdMob. Deze updates vereisen dat uitgevers gebruik maken van een “Google certified consent management platform” (CMP) om nog langer advertenties te mogen draaien die gericht zijn op de Europese Economische Ruimte of het Verenigd Koninkrijk. Uitgevers hebben tot januari 16, 2024 om hieraan te voldoen.
De rol van CMP’s in het garanderen van consent compliance
Niet alle CMP’s voldoen echter aan de standaard die Google vereist. De techgigant erkent enkel specifieke aanbieders die door Google zelf gereviewed en gecertificeerd zijn. Door een “Google certified CMP” te gebruiken kun je zorgeloos gebruik blijven maken van Google-diensten, zonder daarin beperkt te worden. Doe je dit niet, dan kan het zijn dat je uitgesloten wordt van een deel van het netwerk en daardoor ook inkomsten mis kunt lopen.
De belangrijkste eisen voor CMP’s om aan te voldoen
- Duidelijke meldingen: CMP’s moeten heldere, makkelijk te begrijpen meldingen aanbieden over het gebruik van cookies en de wijze waarop gegevens worden verzameld, gebruikt en opgeslagen.
- Keuzes hebben effect en er is fijnmazige controle: Gebruikers moeten keuzes voorgesteld krijgen die betekenisvol zijn en effect hebben. Daarnaast moeten ze fijnmazig (tot op het kleinste niveau) controle hebben over hun voorkeuren.
- Toestemming intrekken en voorkeuren wijzigen gaat gemakkelijk: CMP’s moeten garanderen dat gebruikers makkelijk hun toestemming kunnen intrekken, of hun voorkeuren kunnen wijzigen, zonder daarbij tegen technische belemmeringen aan te lopen of verward te raken.
- Transparantie over het delen van gegevens: Het is cruciaal dat een CMP te allen tijde transparant is over hoe er gegevens gedeeld worden en wat voor relaties met derde partijen hierbij komen kijken. Gebruikers moeten zich er bewust van zijn hoe de gegevens buiten het domein van de website om gebruikt worden.
Iedere Google certified CMP Partner ondergaat hiertoe een zorgvuldig certificatieproces, wat garandeert dat de geleverde diensten voldoen aan de juiste wetgeving en regulering.
iubenda - jouw Google Certified CMP
iubenda heeft zich vroegtijdig laten certificeren als Google CMP partner en voldoet daarmee al aan de eisen.
Grote stappen, snel thuis
-
Het kiezen van een Google certified CMP
Hierdoor weet je dat je voldoet aan de eisen van Google en dat er ook verplichtingen voor het platform gelden om die status te behouden.
-
Het personaliseren van je gekozen CMP
Met een paar aanpassingen kun je de eigen huisstijl laten terugkomen in het platform, waardoor je een naadloze aansluiting hebt, ook naar bezoekers toe.
-
Testen en monitoren
Door regelmatig te testen en goed te monitoren kun je blijven checken op pijnpunten die met je CMP snel op te lossen zijn.
Voldoen aan Google’s vereisten voor toestemming is niet alleen noodzakelijk, het is ook een uitgelezen kans om een vertrouwensband op te bouwen met je gebruikers. Door te laten zien hoe serieus je hun privacy neemt en ze daarbij alle controle over hun gegevens te geven bied je de nodige gemoedsrust. Neem vandaag nog het initiatief en zorg dat je dit op orde hebt, zodat je de privacy en veiligheid van je gebruikers echt goed kunt waarborgen.